W tym wpisie:
Po co ten cały banner?
Żeby wyjaśnić po co nam banner cookie nie sposób nie zacząć od wskazania, że przy plikach cookie będziemy brać pod uwagę aż 2 akty prawne:
Zgoda musi odpowiadać wymogom RODO. Chodzi o to, aby była dobrowolna, świadoma, jednoznaczna.
Poniżej opisuję elementy bannera cookie, gdzie wskazuję jak wykonać obowiązki informacyjne i jak odbierać zgodę. Bo uwaga – nieprawidłowo zebrana zgoda będzie nieważna.
Elementy bannera cookie
Na początek muszę wskazać, że to nie tak, że się wymądrzam i komisyjnie we własnym gronie uznałam, że takie właśnie elementy ma mieć banner cookie. Spokojnie. Wszystko, co tutaj prezentuję wynika albo z przepisów prawa, albo z wytycznych Europejskiej Rady Ochrony Danych lub opinii innych eksperckich instytucji, a także orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. I tak – zdaniem Grupy zadaniowej do spraw banerów cookie, powołanej przez Europejską Radę Ochrony Dany (wskazówki z 2023 roku), do najczęstszych błędów należy:
Zbierając informacje wskazane powyżej, można wyprowadzić pewne wnioski. Pierwsza warstwa banera (czyli to, co wyświetla się użytkownikowi, gdy tylko wejdzie na stronę i jeszcze nic nie kliknie) powinna zawierać:
Pierwsza warstwa banera musi także dawać możliwość odrzucenia wszystkich plików cookie (oprócz niezbędnych) lub wyrażenie zgody na wybrane pliki cookies. Nie jest dopuszczalne „ukrywanie” możliwości odrzucenia plików cookie w drugiej warstwie banera.
Druga warstwa banera (czyli to, co wyświetla się użytkownikowi, gdy rozwinie baner w celu wyboru, na które pliki cookies wyraża zgodę) powinna zawierać:
Przykłady nieprawidłowych bannerów cookie
Myślę, że po przeczytaniu moich wskazówek w zakresie elementów, jakie powinien mieć banner, a jakich nie powinien mieć, bez problemu sama znajdziesz te błędy.
Zobacz – już na pierwszy rzut oka widzimy, że suwaki są domyślnie zaznaczone, co więcej, jest ich dosyć sporo a banner nie zawiera opcji “odrzuć wszystkie”. Powoduje to konieczność żmudnego odznaczania każdego suwaka – większość użytkowników przez zniecierpliwienie po prostu kliknie “akceptuj” lub potwierdź”. W obu przykładach nie uświadczymy także realizacji obowiązku informacyjnego.
Nie powielajmy tych błędów. Najgorzej, że te błędne praktyki spotykamy na dużych i znanych stronach, na których często mali przedsiębiorcy się wzorują.
Co zrobić, żeby czerpać prawidłowe wzorce i działać zgodnie z prawem?
W moim sklepie znajdziesz dokumenty prawne – np. Politykę prywatności i politykę plików cookies, które przygotowałam biorąc pod uwagę nie tylko przepisy prawa, ale także wytyczne Europejskiej Rady Ochrony Danych oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Do tych dokumentów dołączony jest także mini ebook, w którym tłumaczę jak to jest z tymi plikami cookie i daję Ci gotowe wskazówki jak przygotować banner cookie, aby był zgodny z prawem.
A na koniec, co banner cookie ma wspólnego z Google Consent Mode V2?
Google od 6 marca 2024 roku wymaga stosowania trybu zgody (consent mode). Konkretnie chodzi o możliwość korzystania z narzędzi Google’a takich jak Google Ads, Google Anayltics czy Floodlight, umożliwiających śledzenie użytkowników czy prezentowanie im spersonalizowanych reklam.
Google wymaga m.in. zgody użytkowników na:
• korzystanie z plików cookie oraz
• gromadzenie, udostępnianie i wykorzystywanie danych osobowych do personalizacji reklam.
Jest to zatem kolejny argument za tym, że potrzebujesz w swoim biznesie prawidłowego bannera cookie, ponieważ inaczej nie będziesz w stanie odebrać zgody użytkownika, a Twoje narzędzia reklamowe nie będą działać prawidłowo.